Formacje wojsk - czyli jak atakować by zabić a nie umrzeć!
Wojsko i formacje oddziałów:
Czyli jak walczyć by zabić a nie umrzeć!
1. Wojsko
Zacznijmy od samych podstaw czyli najważniejszego elementu gry - wojsko. Dzieli się ono na 4 grupy jednostek:- Piechota
- Kawaleria
- Strzelcy
- Maszyny oblężnicze
Każdy z typów ponadto posiada 13 tierów czyli poziomów. Każdy kolejny poziom to jednostki analogicznie lepsze od poprzedniego poziomu. Jednakże to nie koniec! Każde jednostki posiadają ponadto podział na dwa osobne typy. W ten sposób:
- Piechota dzieli się na wojowników i włóczników
- Kawaleria dzieli się na lekką i ciężką kawalerię
- Strzelcy dzielą się na łuczników i kuszników
- Maszyny oblężnicze dzielą się na wieże i maszyny dalekiego zasięgu
Poszczególne typy są bardziej skuteczne przeciwko innym rodzajom jednostek więc należy wziąć to pod uwagę w ustalaniu naszej formacji.
2. Kto ginie pierwszy?
Na potrzeby tego i dalszych postów tiery jednostek będziemy określać skrótem TX (gdzie X to poziom tieru)Wyobraźcie sobie, że wasza armia to nie tylko cyferki i obrazki ale prawdziwe jednostki które ustawiają się w określonym szyku podczas bitwy. W ten oto sposób na samym początku ustawią się wieże oblężnicze które podczas szturmu na zamek ruszą przodem. Za nimi dzielni wojacy piechoty którzy swą piersią i tarczą osłonią resztę armii. Kolejno rusza do boju kawaleria i na samym tyle szturmu stoją strzelcy rażący z zasięgu oraz maszyny dalekiego zasięgu.
- Pierwsze giną wieże (rozbijając się o pułapki jeśli ma je przeciwnik (maszyny T1, T3, T5, T8)
- Następnie giną wojownicy (T2, T4, T6, T8, T10, T12) potem włócznicy (T1, T3, T5, T7, T9, T11). Jeśli piechota zginie…
- Później ginie lekka kawaleria (T2, T5, 7, T9, T10), potem ciężka(T1, T3, T4, T6, T8, T11) Jeśli kawaleria zginie…
- Na końcu giną łucznicy(T1, T4, T6, T7, T8, T10), potem kusznicy (T2, T3, T5, T6, T9, T11).
- Prawie w ogóle nie giną maszyny dalekosiężne (T2, T4, T6, T7, T9) - ostatnie.
- Jeśli wróg nie ma pułapek, lub ma ich mało nie wysyłamy maszyn.
- Dobrze jest mixować jednostki. Wiadomo, że w każdej bitwie odniesiemy jakieś straty, lepiej żeby były to jednostki niższego tieru ze względu na czas i koszt produkcji. Jednakże większość twojej siły powinna wynikać z jednostek wyższego tieru i powinno ich być przeważająco więcej. (np. wysłać 20k wojowników T8 i po 3k T6 oraz 2k T4)
- Najważniejsze statystyki piechoty to obrona i kondycja, atak nie jest tak istoty.
- Najważniejsze statystyki ataku i obrażeń są dla łuczników gdyż to główna siła rażenia.
3. Czym są formacje?
To ustawienia wojsk jakie ustalacie przed atakiem. Można je ustawić i zapisać w placu apelowym - do czego zachęcam gdyż pozwoli to zaoszczędzić czas podczas ataków. Określone formacje różnią się zależnie do tego co lub kogo atakujemy oraz od naszych statystyk. To znaczy, że na zamek wysyłamy inny oddział niż na golema czy potwora.
4. Formacja na PVE (czyli golem, mag, portal)
Jak dobrze wiecie w takich starciach wasze jednostki nie giną więc nie ma potrzeby wysyłania dużej ilości piechoty która zadaje dużo niższe obrażenia niż pozostałe typy jednostek. Możnaby pomyśleć, że wyślę więc pełny oddział moich najmocniejszych strzelców i zadam najwięcej! Nic jednak bardziej mylnego. Pamiętacie jak wyobrażaliście sobie swoją armię jako prawdziwe jednostki? Powtórzcie to. Każdy oddział posiada swój określony czas na atak. Atakują jednocześnie. Co oznacza, że im więcej tierów i rodzajów wyślecie tym więcej ataków będziecie zadać w jednym czasie.Dlatego w bitwie przeciwko potworom i innym tworom gry należy wysłać wszystkie dostępne nam możliwe typy jednostek, każdego tieru - biorąc pod uwagę to, że strzelców wysyłamy najwięcej, kawalerii nieco mniej, natomiast maszyn i piechoty zaledwie garstkę (od kilkudziesięciu to kilku setek).
Powyższy screen przedstawia przykładowy marsz na golema przy założeniu posiadania jednostek T10 i wielkości marszu 300k. Został uzyskany przy pomocy kalkulatora Renvenge Game który znajdziecie pod tym linkiem:
- https://revenge.game/quickie-pve
5. Formacja PVP (czyli gracz vs gracz)
Tutaj ustawienie już jest zupełnie inne. Piechota musi stanowić główny rdzeń naszego oddziału i musi jej być tyle by zdołała przeżyć i uchronić resztę formacji. Pamiętajcie, że najbardziej defensywnym (broniącym) typem jednostek piechoty są wojownicy - czyli jednostki parzyste, T2, T4, T6 itd. Optymalnym ustawieniem jest od 35% do nawet 50% samej piechoty.Kawaleria to druga linia obrony która powstrzymuje wroga przed wybijaniem waszych strzelców. Dobrze jest ustawić ją tak by jej większość stanowiła ciężka kawaleria (typy jednostek opisane wyżej). Optymalne ustawienie to ok. 20-25%.
Strzelcy czyli wasza siła która w głównej mierze ma wyniszczyć wojsko wroga. Oczywiście im wyższy tier tym lepiej lecz należy również pamiętać o różnych typach (łucznicy i kusznicy) by zadali różne rodzaje obrażeń. Analogicznie resztę marszu wypłniamy właśnie nimi.
Maszyny oblężnicze. Atakując inny zamek można ich użyć jeśli wróg posiada sporą ilość pułapek które mogłyby zaszkodzić naszej armii. Wystarczy jednak mały oddział (~15k) by zniszczyć wszystkie pułapki. Należy pamiętać również o tym, że znacznie spowalniają one marsz co daje dodatkowy czas na reakcje naszego przeciwnika i spowalnia nasze działania.
5.1 Formacja PVP (czyli gracz vs gracz) - marsz krytyczny
Na samym wstępnie zaznaczę, że dotyczy to bardziej doświadczonych i rozwiniętych graczy. Szansa na trafienie krytyczne to statystyka którą możemy odblokować i rozwijać w badaniach wojennej furii (od 23. poziomu uniwersytetu) - bada się go z użyciem zielonych kamieni filozoficznych. Badania nieśmiertelnej klątwy dają nam określone % szansy na trafienie krytyczne którego maksymalny poziom może osiągnąć 40%. By marsz krytyczny działał w formacji może znaleźć się tylko 6 różnych typów jednostek (niezależnie od tieru).
- Jeśli nie posiadacie przynajmniej ~15% szans na trafienie krytyczne lepiej wysłać marsz mieszany, im więcej tym lepiej.
- Marsz krytyczny to ustawienie głównie ofensywne, preferowane do ataku. Więc na wsparciu lepiej korzystać z bardziej defensywnego ustawienie, z pominięciem szansy na krytyk.
- Jeśli wyślecie więcej niż 6 typów i tierów to krytyk nie zostanie uwzględniony w raporcie, podobnie w obronie gdy na zamku macie różne tiery (więcej niż 6).
- Nie koniecznie zawsze najlepszym rozwiązaniem jest wzięcie pod uwagę w formacji 6 typów jednostek z dwóch najwyższych tierów. Należy pamiętać o wykorzystaniu typów jednostek.
Kurtka zimowa męska Pitbull to połączenie stylu, funkcjonalności i ochrony przed niskimi temperaturami. Marka Pitbull, znana z tworzenia odzieży miejskiej o wysokiej jakości, oferuje kurtki zimowe zaprojektowane z myślą o mężczyznach, którzy cenią sobie zarówno komfort, jak i modny wygląd w sezonie zimowym. Te kurtki charakteryzują się trwałymi materiałami, które zapewniają izolację termiczną i ochronę przed wilgocią, a także praktycznymi kieszeniami i regulowanymi elementami, które umożliwiają dostosowanie kurtki do indywidualnych potrzeb. Dzięki różnorodności wzorów i kolorów, każdy znajdzie model odpowiadający swojemu gustowi.
OdpowiedzUsuń